vrijdag 27 augustus 2010

Avocado gevuld met chiligehakt met kokosrijst

Hoofdgerecht
2 personen (evt. 3)

1 el olijfolie
1 ui
+- 300 gr. gehakt
1 blik tomatenblokjes
125 ml. runderbouillon of water
2 el tomatenpuree
1 el cacaopoeder (ik neem altijd een opgehoopte lepel)
1 tl chilipoeder (theelepel, theelepel, ik strooi altijd gewoon totdat het genoeg lijkt)
1 tl oregano (hetzelfde als bij het chilipoeder)
1 klein blikje kidneybeans, uitgelekt en afgespoeld
2 avocado's (ik neem altijd 1 avocado pp maar als je dat teveel vindt kun je ook een 1/2 pp nemen.)

Kokosrijst:
200 gr pandanrijst
125 ml kokosmelk

Begin met de rijst. Doe de rijst in een niet te grote pan met de kokosmelk, 250 ml water en wat zout. Breng onafgedekt zachtjes aan de kook. Leg een deksel op de pan, draai het vuur laag en laat 10 min. zachtjes koken. Draai het vuur uit en laat de rijst nog 10 min. staan met de deksel erop. In de 20 minuten dat de rijst kookt en staat kun je het chiligehakt maken:
Verhit de olijfolie op middelhoog vuur in een grote koekenpan. Bak hierin de ui zachtjes 2-3 min. en draai het vuur dan hoog. Doe het gehakt erbij en bak het rul en bruin. Verlaag het vuur tot middelhoog , roer er de tomatenblokjes, bouillon, tomatenpuree, cacaopoeder, chilipoeder en oregano erdoor en laat 15 min. sudderen.
Voeg de kidneybonen toe en warm 5 min. door.
Halveer intussen de avocado's, verwijder de pit en schil. Leg de avocadohelften op de borden en schep het chiligehakt erover. Serveer met de kokosrijst.

Al jaren favoriet. Nu ik het zo weer lees denk ik dat ik het maar weer eens ga maken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten