vrijdag 5 februari 2016

Spaghetti vongole

Hoofdgerecht, 4 personen

500 gr spaghetti of linguini (ik vind de linguini no7 van DeCecco de allerlekkerste!)
zout en  zwarte peper uit de molen
olijfolie
4 plakjes pancetta of gerookte spekblokjes
1 grote teen knoflook, fijngehakt
1-2 gedroogde rode pepertjes, verkruimeld
1 kilo venusschelpen
2 glazen witte wijn (liefst de wijn die je erbij drinkt, neem een lekkere sauvignon blanc)
1 flinke handvol platte peterselie, grof gehakt

Spoel de venusschelpen af onder de koude kraan. Pak je grootste pan en doe er veel zout in (echt veel, het water moet zeezout zijn). Vul de pan met water en doe de schelpen erin. Laat ze een paar uur staan (verwateren). Als er nog zand in zit, spugen ze dat uit. De visboer zei tegen mij dat het niet nodig was om ze te verwateren, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Spoel hierna de schelpen nogmaals af in een vergiet en kijk ze even goed na. Gooi exemplaren die open zijn weg. Ik ben hier altijd zeer kieskeurig in, als er ook maar een klein kiertje te zien is gaat ie eruit en ook als er iets uit steekt en natuurlijk ook als ze kapot zijn.

Kook de linguini al dente volgens de aanwijzingen op de verpakking. Maak ondertussen een grote pan heet en doe er een flinke scheut olijfolie in. Bak de spekjes hierin goudbruin en doe de knoflook en de pepertjes erbij. Fruit even een paar minuten mee en voeg dan de schelpen toe. Roer door en giet de wijn erbij. Doe de deksel op de pan en laat een paar minuten doorkoken tot alle schelpen open zijn gegaan. Gooi schelpen die dicht zijn gebleven weg.
Roer de peterselie erdoor en breng op smaak met zout en peper. Schep de linguini in diepe borden en verdeel de schelpen en het kookvocht erover.

Ik had nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar ik denk dat dit één van de lekkerste gerechten is die er bestaan. En zo eenvoudig te maken. Zalig.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten