zaterdag 6 februari 2016

Hertenbiefstuk met hazelnootboter en rodewijnsiroop

Hoofdgerecht, 4 personen

4 hertenbiefstukjes van ca 150 gr per stuk
100 gr suiker
100 ml rode wijn
1/2 el sherryazijn
50 gr blanke hazelnoten
100 gr gezouten roomboter (laat zacht worden buiten de koelkast)
1 el roze peperbesjes
1 el citroenrasp

Siroop:

Doe de suiker, rode wijn en een scheutje sherryazijn in een steelpan en laat op laag vuur inkoken tot een siroop.

Hazelnootboter:

Hak de hazelnoten heel fijn. Prak de gezouten boter met veel zwarte peper, de hazelnoten, peperbessen en citroenrasp. Vorm een rolletje van de boter in plasticfolie en leg in de koelkast om op te stijven. Snijd de boter vlak voor gebruik in plakjes.

Laat de biefstukjes op kamertemperatuur komen. Verhit een scheut olijfolie en een klont boter in een koekenpan en bak de biefstukjes 3 à 4 minuten aan elke kant, een beetje afhankelijk van hoe dik ze zijn. Bestrooi ze met zout en peper. Leg ze op een warm bord en leg op elk biefstukje een plakje boter. Druppel er wat siroop over. Zet ook nog wat plakjes boter en een kommetje siroop op tafel.

Oh, man! Dit was lekker! Ik vond persoonlijk de rodewijnsiroop én de hazelnootboter samen wat teveel van het goede, maar lekker was het. Dit kun je natuurlijk ook maken met een "gewone" biefstuk. De combinatie met het bijgerecht was ook erg goed. Alleen de rode wijn die we hadden kon er niet tegenop (Lanzerac Merlot Stellenbosch 2012). De citroen in de boter en het zoete van de siroop botsten allebei met de wijn. Ik baalde er een beetje van, want de rode wijn die ik had uitgezocht was niet de goedkoopste en ik had me er heel erg op verheugd. Qua omschrijving had hij er goed bij moeten passen. De volgende dag dronken we die wijn ook nog, want we hadden over, en toen bleek hij goddelijk lekker te zijn. Het lag dus echt aan de combinatie met de smaken uit het hoofdgerecht. 

Ik heb helaas geen foto van het hoofdgerecht want ik kon het er niet mooi op krijgen en we wilden eten! Je zult me dus op mijn woord moeten geloven als ik zeg dat het de moeite waard is. Of eigenlijk is het niet eens zoveel moeite, voor zoiets lekkers.


 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten