zondag 17 oktober 2021

Salade met perzik en vijfkruidenpoeder

4 personen

1,5 el appelazijn
1 tl ahornsiroop
1/4 tl Chinees vijfkruidenpoeder
1 el olijfolie (bij voorkeur extra vierge)
1 sjalot of half rood uitje, in dunne plakjes
3 niet té rijpe perziken of nectarines, in partjes
100 gr frambozen (laat ik zelf altijd weg)
zakje gemengde sla
zout
 

 
 Meng in een slakom de eerste 5 ingrediënten met wat zout. Voeg de frambozen toe, prak ze licht met een vork en voeg dan ook de overige ingrediënten toe. Meng alles goed en dien op.
 
Een fantastische zomersalade van, daaristieweer: Ottolenghi! Zoals ik al aangaf laat ik de frambozen meestal achterwege, omdat ik vooral de combinatie van de perziken met het vijfkruidenpoeder echt wáánzinnig lekker vind! Deze salade doet het heel goed in een menu met de ovenrijst en de lamsburgertjes die ook op dit blog staan. Echt iets voor een lauwe zomeravond, buiten op het terras. 
 
 
Is het winter, dan heb je geen perziken (perziken uit blik is echt geen optie hoor!!!), maar dan combineer je de ovenrijst en de lamsburgertjes gewoon met een andere salade. Ik kan me ook voorstellen dat je de perziken vervangt door pruimen. Een ander soort fruit zoals appel of peer kan natuurlijk ook, maar dat verschilt wel op héél veel fronten van perziken. Pruimen komen dan denk ik het dichtstbij.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten