dinsdag 19 oktober 2021

Pappardelle met rozenharissa

 4 personen

olijfolie
1 flinke ui, in dunne plakken
3 el rozenharissa 
400 gr cherrytomaten
60 gr ontpitte kalamata-olijven
20 gr kappertjes
bosje peterselie, grof gesneden
500 gr pappardelle
schep Griekse yoghurt
zout

Doe een scheut olijfolie in een hapjespan of grote koekenpan en zet op halfhoog tot hoog vuur. Fruit de ui tot die gaar en gekaramelliseerd is. Doe de harissa, tomaten, olijven, kappertjes en 1/2 tl zout erbij en bak nog 3-4 minuten. Roer er 200 ml water door en breng de saus aan de kook. Draai dan het vuur laag en laat met de deksel op de pan 10 minuten zachtjes koken. Laat daarna zonder deksel nog 5 minuten zachtjes koken tot de saus wat is ingedikt. Roer er 3/4 van de peterselie door.

Kook intussen de pappardelle volgens de aanwijzing op de verpakking.

Roer de pappardelle door de saus en verdeel over diepe borden. Serveer meteen, met een schep yoghurt erop en bestrooid met de rest van de peterselie.
Als je het lekker vindt kun je er nog wat geroosterde pijnboompitten overheen gooien.

Ik hoor u denken: Rozenharissa? Weer zo'n ingrediënt waar ik stad en land voor af moet lopen. Nou, ik kan u vertellen dat je rozenharissa tegenwoordig zelfs gewoon bij de Jumbo hier in mijn kleine dorpje kan krijgen! En dat komt natuurlijk mede door Ottolenghi, van wie dit recept is. Overigens hebben ze bij mijn Jumbo tegenwoordig zelfs drie verschillende soorten naast elkaar staan...niks buitenissigs aan dus! 
Wil je je gerecht minder pittig, kies dan gewoon voor minder harissa, ik gebruik meestal ongeveer 1,5 el. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten