donderdag 21 oktober 2021

JAM!

 

Jam maken is leuk en verschrikkelijk gemakkelijk! En het voordeel van zelf maken is dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt: je kunt van alles en nog wat toevoegen aan je fruit om zo de leukste smaken te krijgen die je nergens in de winkel kunt kopen. 
Het meeste werk is eigenlijk nog om de jampotjes én deksels te steriliseren. Dat moet je wel echt doen, want anders heb je kans dat je jam al snel gaat bederven. Ik gebruik altijd een teiltje met veel soda en laat de kraan heel heet lopen. Daarna zet ik de potjes nat ondersteboven op een schone theedoek. Je kunt ze ook steriliseren in de vaatwasser. In gesteriliseerde potjes blijft de jam minstens een jaar goed, in mijn ervaring zelfs nog veel langer.

Het basisrecept is eigenlijk altijd hetzelfde en staat ook op de verpakking van de geleisuiker. Ik gebruik altijd geleisuiker speciaal halfzoet. Aan dat basisrecept kun je makkelijk smaken toevoegen. Het fruit kun je naar eigen smaak grof snijden, heel laten of geheel of gedeeltelijk pureren (ik doe dit altijd als het al heet is met de staafmixer in de pan en laat graag ongeveer 1/4 heel).

Basisrecept:

1250 gr fruit
500 gr geleisuiker speciaal halfzoet
een scheutje sinaasappelsap

Doe het fruit met de suiker en het sinaasappelsap in een pan en breng al roerend aan de kook. Laat een paar minuten goed doorkoken. Mijn ervaring is dat het niet zo nauw komt met hoeveel minuten je de jam precies kookt, het komt niet aan op een minuutje meer of minder. Op de verpakking staat 1 minuut, dát vind ik dan weer erg kort. Pureer eventueel geheel of gedeeltelijk met de staafmixer. 
Vul de gesteriliseerde potjes tot de bovenrand (kijk uit, de jam is enorm heet!), draai de deksels er stevig op en zet de potten ondersteboven op een schone theedoek om af te koelen.
 

 
Lekkere smaakcombinaties zijn:

Abrikozen met amandelessence: zálig, echt waar. Ik gebruikte ongeveer 1/4 tl amandelessence op ongeveer 1 kilo fruit, maar dat is ook een kwestie van smaak. Beetje experimenteren dus. Roer de amandelessence erdoor nadat je de jam van het vuur hebt gehaald, dus nadat het gekookt heeft.

Blauwe bes met basilicum: een gouden combi. Gebruik een klein bosje op ongeveer 1 kilo blauwe bessen. Laat met takjes en al meetrekken tijdens het koken en vis het er erna uit, óf snijd fijn en roer na het koken door de jam en laat erin zitten.
Blauwe bessen combineren ook heel lekker met tijm, rozemarijn en laurier. Ook die kun je mee laten koken en er naderhand uitvissen. Deze combinaties zijn allemaal ook heel lekker met ander donker fruit zoals kersen en bramen.

Pruim met citroen: Roer na het koken de geraspte schil van 1 citroen door de jam. Héérlijk.
 
Pruim met steranijs: echt iets voor de winter! De steranijs kun je meekoken en naderhand erin laten zitten. Ziet er ook nog eens leuk uit.

Appel of peer of appel én peer met kaneel en rozijnen. Misschien een kruidnageltje, wat vanille. Je kunt alles mee laten koken. Alleen als je vanille-essence gebruikt zou ik dat ná het koken toevoegen.

Aardbeien met munt: de munt mee laten trekken aan de tak en naderhand eruit vissen, óf de munt fijnsnijden en na het koken door de jam roeren en erin laten zitten. Aardbei combineert ook heel lekker met dragon en met vanille (essence of stokje). 

Ik heb een grote citroenverbena in de tuin, dat lijkt me ook een goede combi, iets voor volgende zomer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten