vrijdag 29 oktober 2021

Halloween ghost cheesecake


 
8 à 10 personen
300 gr Oreo-koekjes 
75 gr ongezouten roomboter, gesmolten
180 gr witte marshmallows
50 ml melk
500 gr roomkaas (bv. Philadelphia naturel)
200 ml slagroom
1 tl vanille-extract
 
Voor de spookjes:
2 eiwitten
200 gr fijne suiker
snuf zout
zwarte eetbare-inktpen of zwarte kleurstof uit een potje
 
Een springvorm van 24 cm met bakpapier op de bodem. 

Maak eerst de cheesecake:
Maal de koekjes fijn in een keukenmachine. Roer er de gesmolten boter door en druk uit op de bodem van je springvorm. Zet in de koelkast terwijl je de vulling maakt.

Doe de melk met de marshmallows in een grote steelpan op laag tot middelhoog vuur en roer tot de marshmallows zijn gesmolten. Laat een paar minuten afkoelen.
 
 
Doe de roomkaas, slagroom en vanille-extract in een kom en klop met een mixer tot een gladde, dikke massa. Doe er het nog warme marshmallowmengsel bij en mix tot het glad is. Vul de springvorm ermee en strijk de bovenkant glad. Zet minstens 2 uur in de koelkast om op te stijven. Was de kloppers van de mixers heel goed af met heel heet water en afwasmiddel voordat je ze gebruikt voor de eiwitten.

Nu de spookjes:
Verwarm de oven voor op 120C/100C hetelucht. Leg een stuk bakpapier op een bakplaat.
Doe de eiwitten in een brandschone kom met een snuf zout en klop met de mixer tot het schuimig wordt en er al zachte pieken ontstaan. Doe er dan al kloppend eetlepel voor eetlepel de suiker bij, wacht tussendoor al kloppend elke keer 30 seconden. Als het goed is, krijg je een dikke, witte, glanzende massa met stijve pieken. 



Doe de meringue in een spuitzak met een grote, ronde spuitmond en spuit grote klodders meringue op het bakpapier. Zet 1,5 uur in de oven. Zet de oven dan uit, maar laat de meringue in de oven staan om af te koelen.
Als ze helemaal zijn afgekoeld kun je er gezichtjes op maken met een eetbare-inktpen of met een kwastje en zwarte kleurstof uit een potje.

Echt een leuke taart om te maken, te serveren én op te eten! De hoeveelheid marshmallow is precies goed waardoor de cheesecake wel zoet is, maar niet té en de consistentie is heerlijk zacht. De cheesecake is supergemakkelijk te maken en hoeft niet eens in de oven, maar de spookjes waren toch wel wat lastiger dan ik had verwacht. Ik heb het drie keer opnieuw moeten doen omdat ik veel te haastig was met de suiker bij de eiwitten doen. Het begon elke keer goed, maar tot twee keer toe stortte mijn mooie glanzende meringue helemaal in. Na wat goede raad van internet heb ik kleinere schepjes suiker gebruikt en tussendoor elke keer 30 seconden gewacht en toen lukte het. In het recept (uit de BBC Good Food) stond 200 gr suiker, maar uiteindelijk heb ik veel minder gebruikt, ik denk de helft ongeveer. Ook moet je zorgen dat je eiwitten goed gescheiden zijn zonder een spoortje eigeel erbij en dat je kom en je kloppers brandschoon en gegarandeerd vetvrij zijn.
Een andere tip was nog een eetlepel maizena erbij en poedersuiker gebruiken. Dat ga ik de volgende keer zeker uitproberen!
Ook heb ik voor de zekerheid de ovendeur een klein stukje open laten staan (pollepel ertussen), omdat ik had gelezen dat het vocht dan beter weg kan en de meringue dan beter droogt (uiteindelijk was het toch nog behoorlijk plakkerig, dus helemaal zoals het hoort waren ze niet, maar ze smaakten toch goed).
Ik had speciaal een eetbare-inktpen gekocht, maar ook dat was véél moeilijker dan het leek! De gezichtjes werden niet echt zwart, eerder grijs, en omdat de punt van de pen scherp is, prik je nogal snel door de meringue heen. Niet echt ideaal. Volgende keer gebruik ik zwarte kleurstof uit een potje met een kwastje, dat lijkt me veel effectiever!
In het originele recept stond dat je het koekjesmengsel ook moet uitduwen over de zijkant. Ik vond het leuker om de zijkant te versieren met nepspinnen, dus ik heb gewoon alleen de bodem bedekt.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten