zaterdag 3 januari 2015

Bosbessen-anijsbavarois

Ontzettend veel ideeën had ik dit jaar voor desserts. Ik kon gewoon niet kiezen en stond al op het punt om verschillende desserts te bundelen en een soort "trio van ..."-dessert te maken, maar toen kreeg ik de kerst-Delicious binnen. En toen ik de foto van deze bavarois zag wist ik het eigenlijk wel, al heb ik nog wat tegengestribbeld omdat mijn andere plannetjes ook heel goed waren...
Het werd dus toch deze, mede om een beetje het dessert van vorig jaar goed te maken waarbij ook vormpjes werden gebruikt (maar dan meerdere kleintjes in plaats van één grote) en waarbij het storten volledig de mist inging. Is me dat dit jaar lekker toch nog gelukt. HA!
(en ja, dit is echt mijn eigen foto!)

Nagerecht (8 personen)

700 gram blauwe bessen (kan uit de diepvries)
50 gram verse blauwe bessen voor de garnering
6 blaadjes gelatine
100 gr suiker
250 ml slagroom
3 eiwitten
50 ml anijslikeur (Sambuca, Pastis, Pernod)
50 ml créme de cassis
muntblaadjes voor de garnering
poedersuiker (hoeft niet persé)
Ook nodig: bavarois/puddingvorm met een inhoud van 1 à 1,5 liter

Pureer met de staafmixer of in de keukenmachine 500 gr van de bessen. Week de blaadjes gelatine in ruim koud water.
Breng de bessenpuree met 75 gr suiker tegen de kook aan, draai het vuur laag en laat de suiker oplossen. Neem de pan van het vuur en los al roerende de goed uitgeknepen gelatine in de warme puree op.
Zet de pan in een bak ijskoud water en laat de puree lobbig worden (+-30 minuten), roer af en toe.
Klop de slagroom bijna stijf (lobbig). Spatel de slagroom door de bessenpuree.
Klop in een brandschone kom de eiwitten met een mespunt zout stijf. Spatel het eiwit in 2-3 porties VOORZICHTIG door de bessenroom en daarna de anijslikeur. Spatelen, dus niet met de mixer!!

Vet je bavaroisvorm van binnen heel licht in met een neutrale olie (bv zonnebloemolie) en schep het bavaroismengsel erin.
Dek af met huishoudfolie en zet minstens 4 uur in de koelkast om op te stijven.

Verwarm de overige 200 gram van de diepvriesbessen met de crème de cassis en de laatste 25 gr suiker tot de bessen openknappen.Verwarm nog 1 minuut zachtjes en neem de pan van het vuur. Laat afkoelen.

Voor het opdienen:

Neem de bavarois uit de koelkast. Zet de vorm heel even in een bak met heet water zodat hij er makkelijker uit komt. Stort de bavarois op een mooie schaal en schenk de bessensaus erover. Bestrooi met de verse blauwe bessen (wel even wassen en afdrogen), muntblaadjes en eventueel poedersuiker.

Super, super,super. En hij was echt ERG goed gelukt! Hou er wel rekening mee dat er rauw ei in dit recept zit! Dus niet voor kleine kinderen, bejaarden en zwangere vrouwen en niet langer bewaren dan 1 dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten