zaterdag 3 januari 2015

Bietjes-cranberrysoep met sinaasappel en kruidnagel

Al weken voordat het kerst was had ik een boel kookboeken uit de bieb gehaald, waaronder 3 van Nigella Lawson. Ineens vond ik dat heel erg leuk en waanzinnig inspirerend, en dat terwijl ik al 3 boeken van haar in de kast heb staan en het altijd maar een beetje mwa vond (behalve dan de kleverige chocoladepuddinkjes uit Hoe te eten). Maar goed, ineens zat ik dus alleen nog maar Nigella te lezen en toen ik dit recept tegenkwam in het boek Feest in het Kersthoofdstuk en de 1e zin las: "Deze soep is zo verdomd kerstachtig dat het belachelijk is", dacht ik: tja, wie ben ik dan om nog een andere soep te gaan zoeken?
En ze heeft gelijk.

3 rauwe bieten, ongeveer 550 gr.
1 grote rode ui
2 el gewone olijfolie
150 gr cranberry's, vers of diepvries
de geraspte schil en het sap van 1 sinaasappel
snufje gemalen kruidnagel
1 liter groentenbouillon
desgewenst wat lepeltjes zure room als garnering

Schil de bieten en pel de ui. Hak in grove stukken. Doe de stukken in de keukenmachine en laat draaien tot het een robijnrode massa is.
Giet de olie in een pan, kieper het bietenmengsel erin en zet een minuut of 10 op matig vuur. Wanneer ui en biet gaan slinken en zacht beginnen te worden doe je er de cranberry's bij. Als ze uit de diepvries komen hoef je ze niet te ontdooien. Je kunt er nu ook de sinaasappelschil en -rasp bijdoen en de gemalen kruidnagel. Roer een paar minuten en giet dan de bouillon erbij. Laat aan de kook komen, leg het deksel op de pan en houd 45 minuten tot 1 uur tegen de kook aan.
Zet de staafmixer erin en maak er een dikke, fluwelige soep van.  Proef op zout en peper (ik vond hem te zuur en heb er suiker bijgedaan, toen was hij perfect).
Schep in kommen of borden en doe er eventueel een schepje zure room bovenop.

Een lekkere soep, maar wel een behoorlijk heftige smaak. Ik kan me voorstellen dat je dit niet op tafel wilt zetten als je thuis lastige eters hebt! De wat avontuurlijkere eter daarentegen...

Ik had best wat verse cranberry's over en ook wat verse bosbessen van het dessert en geloof het of niet, toen ik op 2e kerstdag 's avonds thuiskwam kreeg ik het op mijn heupen en heb er jam van gemaakt. Dat lijkt misschien heel wat maar jam maken is echt ultragemakkelijk. De potjes steriliseren is nog het meeste werk. Ik had net genoeg voor 1 potje en nog een half kommetje wat na afkoelen meteen de koelkast inging en na een paar dagen al op was want hij bleek ontzettend lekker te zijn!
Cranberry's, bosbessen, geleisuiker (even afwegen hoeveel fruit je hebt en daar de goede verhouding geleisuiker bij), beetje citroensap, 2 steranijsjes erbij en een kaneelstokje. Breng aan de kook, laat 4 minuten koken en klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten