zaterdag 3 januari 2015

Varkensbuik met paarse aardappelpuree en groenten uit de oven

Een paar weken voor kerst hadden we wat inkopen gedaan bij de Sligro en onder andere een stuk varkensbuik van 1 kilo gekocht wat ik thuis in de diepvries heb gedaan. Omdat ik al heel lang varkensbuik wilde uitproberen (omdat ik overal lees hoe lekker dat is) heb ik uiteindelijk maar besloten om dat stuk vlees voor de kerst te bewaren. En ik kan je vertellen: dat was GEEN teleurstelling!!


Varkensbuik uit de oven:


1 kilo varkensbuik aan 1 stuk met zwoerd
een paar eetlepels olijfolie
1 flinke el venkelzaad
iets minder komijnzaad
zwarte peper uit de molen, niet weinig
zeezout, best veel!
verse salie, een paar takjes
verse tijm, klein bosje, alleen de blaadjes
2 takjes verse rozemarijn, alleen de naaldjes

Maak een marinade door de verse kruiden fijn te hakken, het venkelzaad en komijnzaad in de vijzel te pletten en de hele boel te mengen met peper en zout en olijfolie.
Snijd de huidkant van de varkensbuik om de centimeter in van de ene naar de andere kant, snij alleen in de huid, probeer het vlees eronder niet te raken. Je hebt hiervoor een hobbymes of stanleymes nodig.
Smeer met je handen het hele stuk vlees in met de marinade en wrijf het ook goed in de inkepingen. Laat een paar uur marineren in de koelkast of een hele nacht. Zorg ervoor dat het vlees op kamertemperatuur is voordat het de oven ingaat.

Verwarm de oven voor op 170C.
In combinatie met de bijgerechten heb ik het volgende gedaan:

Eerst de varkensbuik 30 minuten in de oven. De groenten en de voorbereidingen voor de puree had ik al klaarstaan. Na de eerste 30 minuten de groenten erbij in de oven gezet. Na 25 minuten heb ik het vlees uit de oven gehaald en 15 minuten onder aluminiumfolie laten rusten.De groenten zijn dan nog niet helemaal gaar en krijgen nog die 15 minuten extra, ik heb de oventemperatuur verhoogd tot 200C. Tien minuten nadat de groenten de oven ingingen heb ik de aardappels opgezet. Nadat de groenten uit de oven waren heb ik meteen de grill op zijn hoogst aangezet en de varkensbuik nog 10 minuten eronder gezet om een krokante bovenlaag te krijgen. In die 10 minuten kon ik de puree afmaken.

Groenten uit de oven:

2 à 3 rode uien, in parten
1 grote wortel, in stukken
takjes tijm naar smaak
zout en peper
olijfolie

Hussel alles door elkaar in de braadslee en zet in de oven. Zoals hierboven beschreven of 30 à 35 minuten op 200C.


Paarse aardappelpuree met gepofte knoflook:

2 bollen knoflook
1 kg truffelaardappelen
300 ml melk
100 gr boter
rasp van 1 citroen

Verwarm de oven voor op 180C (dit had ik al in de ochtend voorbereid)
Snijd het kapje van de bollen knoflook, zet ze in een ovenschaaltje en overgiet met wat olijfolie. Zet ongeveer 30 minuten in de oven tot de teentjes zacht zijn. Laat wat afkoelen tot je ze kunt beetpakken en knijp de teentjes uit de schil. Hak grof.
Kook de aardappelen in ruim water met wat zout in 25 minuten gaar. Laat goed uitlekken en stamp fijn. Verwarm de melk met de boter en de citroenrasp en klop dit mengsel in delen door de puree. Breng op smaak met zout en roer de knoflook erdoor. Serveer eventueel met een scheutje olijfolie erover of warme gesmolten boter.

Alles bij elkaar een TOP-hoofdgerecht! Dat varkensbuik heel erg lekker is, daar is geen woord van gelogen! Je kunt het op verschillende manieren klaarmaken: wat langer in de oven op lagere temperatuur, of wat korter op hogere temperatuur, in een laag water/bouillon of ander vocht of niet, met of zonder marinade en ga zo maar door. Maar wat je ook doet, je kunt er weinig aan verknoeien, het is natuurlijk heel vet vlees dus als het NIET mals is geworden heb je echt iets heel raars gedaan! Leuke bijkomstigheid is dat het ook nog heel goedkoop is, de kilo die ik had kostte E6,25. Da's nog eens te doen, hè.

We hadden natuurlijk vlees over en dit is wat we de volgende dag aten:
Snijd de overgebleven varkensbuik in plakken en bak even op in de koekenpan.
Neem een lekker broodje (bij voorkeur chinese gestoomde, die had ik maar ze mislukten gigantisch in de magnetron dus het werd uiteindelijk stokbrood uit de oven), doe de warme plakken spek erop, bedek met wat dikke klodders hoi-sinsaus (toko). Beleg met wat plakjes komkommer en bestrooi met wat fijngehakte lente-uitjes: je hebt nog NOOIT zo'n lekker kliekje gehad!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten