dinsdag 27 december 2011

kaasplank met zelfgemaakte confit de vin

Voor ongeveer 4 potjes:
Confit de vin:
2 vanillestokjes
1,5 fles witte wijn
1 pak geleisuiker
6 kardemompeulen
het sap van 1 citroen
de schil van een 1/2 citroen
de schil van een 1/2 sinaasappel

Snijd de vanillestokjes open, schraap de zaadjes eruit en en doe ze met alle ingrediënten in een grote pan (zaadjes én stokjes).
Breng aan de kook en laat ongeveer 3o minuten zachtjes koken. Vis de kardemompeulen en de vanillestokjes eruit. Giet in gesteriliseerde potten, draai de deksels erop en laat ondersteboven afkoelen.
Heerlijk met vooral blauwe kaas, geitenkaas en oudere kaas. Je kunt het maken wanneer je wilt want je kunt het minstens een jaar bewaren. Ook als de pot open is geweest kun je het in de koelkast heel lang bewaren.

Ik had dit jaar Bastiaansen Old, Bastiaansen blauwe koe, franse Neufchatel (geitenkaas) en een stuk heerlijk zachte,romige boerenmeisjes (rauwmelkse boerenkaas, mesklever). Ik moet zeggen dat het alle 4 topkeus is maar vooral de Bastiaansen Old vond ik zaaaalig!
Je hoort eigenlijk op een kaasplank 3 of 5 soorten te hebben maar persoonlijk vind ik 3 te weinig en 5 te veel, dus ga ik altijd voor 4. Lekker warm brood uit de oven erbij,mmmmm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten