maandag 13 januari 2014

Viskoekjes met peterselie en gezouten kappertjes en een tijm-citroensalsa

Voorgerecht of hapje, 4 personen

Dit jaar kon ik maar geen leuk voorgerecht of hapje vinden. Uiteindelijk hierbij uitgekomen, maar het was niet mijn favoriet, al vond mijn man dat ik zat te zeuren. Ik neem hier het recept letterlijk over uit de delicious maar ik zou in de salsa minder citroen gebruiken. De viskoekjes NIET extra zouten!! Had ik wel gedaan, maar het was echt veel te zout! Mocht je nu gewone kappertjes gebruiken, en geen gezouten kappertjes, dan kun je wel zout toevoegen.

viskoekjes

1 flinke bos peterselie, grof gesneden
1 teen knoflook
1 eierdooier
2 el gezouten kappertjes (ik spoel ze altijd af met water in een vergiet, maar dat stond er in dit recept niet bij, heb ik wel gedaan en was nog steeds heel zout dus ik zou het wel doen als ik jou was!)
400 gr witvisfilet, ontveld, zonder graten (bv kabeljauw)
evt. chilipeper
2 citroenen, in partjes

tijm-citroensalsa
6 takjes tijm, alleen de blaadjes
2 bosjes peterselie, blaadjes geplukt
1 teen knoflook
rasp van 2 citroenen + sap
200 ml fruitige olijfolie


Maak eerst de salsa:
Pureer de kruiden met de knoflook, citroenrasp, 2-3 el citroensap en de olijfolie. breng op smaak met weinig zout: hij moet vooral lekker fris zijn.
Ik heb zelf de staafmixer gebruikt maar dat is géén goed idee want je krijgt dan een superdun drabje. Als je een staafmixer hebt waarmee je ook kunt hakken dan doe dat maar of gooi alles in de vijzel en ga daar even flink in tekeer, dan krijg je een mooiere, grovere salsa.

Voor de viskoekjes:
Mix de peterselie met de knoflook en wat zout fijn in de keukenmachine. (Gaat bij mij meteen allemaal tegen de wand aanzitten maar goed). Voeg de vis toe en mix tot de vis grof gemalen is en aan elkaar hangt. Voeg de eierdooier en de kappertjes toe en laat de machine nog even kort draaien. Breng op smaak met wat chilipeper of zwarte peper en eventueel nog wat zout (zie mijn commentaar bovenaan).
Vorm met natte handen 8 platte koekjes en bewaar koel onder folie tot gebruik.
Verhit wat olie in een koekenpan en bak de koekjes goudbruin aan beide kanten, in 3-4 minuten.
Serveer met de salsa.




1 opmerking: