maandag 14 maart 2011

Victoria sandwich/ Bienenstich

Gebak
8-10 personen

200 gr zachte, ongezouten boter
200 gr gele basterdsuiker
4 eieren
200 gr zelfrijzend bakmeel
1 tl bakpoeder
poedersuiker

Vulling:
250 ml slagroom
1 vanillestokje, merg eruit geschraapt
1 el gele basterdsuiker
1 blik Vlaaifruit kersen van Hak, of een andere smaak kan natuurlijk ook!

Ook nodig:
2 springvormen van tussen de 20 en 24 cm doorsnee

Verwarm de oven voor op 180C.
Vet de bakvormen in met boter en bekleed de bodems met bakpapier.
Klop de boter en suiker tot een romige massa. (laat de boter eerst een uur op kamertemperatuur komen en zet de kom eventueel in een bak met warm water).
Doe de eieren er één voor één bij, klop steeds tot het ei helemaal is opgenomen voordat je de volgende toevoegt.
Spatel er nu de bloem en het bakpoeder door. Verdeel het beslag over de 2 vormen en strijk het oppervlak glad. Zet ze 20 minuten in de oven of tot ze lichtbruin zijn.
Laat de cakes eerst even in de vorm staan en leg daarna op een rooster tot ze helemaal zijn afgekoeld.
Klop de slagroom stijf met de suiker en het vanillemerg. Leg één van de cakes op een mooi groot bord of een taartplateau en verdeel er het vlaaifruit over. Smeer er vervolgens de slagroom over en dek af met de andere cake. Bestrooi royaal met poedersuiker!

Pure nostalgie voor mij; bienenstich. Mijn moeder kocht vroeger op alle verjaardagen en andere dagen dat er gebak nodig was altijd bienenstich (en nu nog trouwens als ik erom vraag)en het was altijd mijn favoriet. Nu maak ik het zelf, dat is best wel bevredigend. Al moet ik nog wel even oefenen voordat ik het gebak net zo zacht en luchtig krijg als de Ospelse bakker van vroeger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten