dinsdag 9 februari 2016

Bosbessenjam met basilicum

Voor ongeveer 6 potjes

1 kilo bosbessen
150 ml sinaasappelsap
geleisuiker halfzoet
1 bosje basilicum, blaadjes fijngesneden

Was de bosbessen goed en haal er eventuele slechte tussenuit, evenals takjes en blaadjes etc (mocht je ze zelf geplukt hebben, tenminste).
Doe ze in een grote pan met het sap en de geleisuiker en breng aan de kook. Op de verpakking van de geleisuiker staat precies hoeveel suiker je moet gebruiken op hoeveel fruit. Laat een paar minuten koken (op de verpakking van de geleisuiker staat precies hoe lang). Pureer het mengsel grof met de staafmixer. Doe de basilicum erbij en pureer nogmaals grof. Ik vind het zelf altijd wel lekker als er ook nog hele bessen in zitten. Draai het vuur uit en vul de potjes.

De potjes:
ik gebruik potjes waar andere dingen in hebben gezeten, maar ik heb ook jampotjes gekocht bij de Xenos. Kost bijna niks. Je moet de potjes steriliseren voordat je ze vult. Ik lees altijd een hoop verhalen over dat je kokend water moet gebruiken of dat je ze in de oven moet doen. Nou, ik doe altijd het volgende en heb nog NOOIT bedorven jam gehad:

Zet de hete kraan aan tot het water op zijn heetst is (rubber handschoenen aanbevolen!). Zet een teiltje met veel soda erin onder de lopende kraan. Doe de potjes en dekseltjes erin. Draai de kraan weg als het teiltje vol is maar laat hem wel lopen. Was de potjes en dekseltjes goed af en spoel daarna goed af met heet water. Zet ondersteboven op een schone theedoek. Ze hoeven niet eens droog te zijn voordat je ze vult.

Ik hoor je denken: Ja, dahag! Ik ga niet zelf jam staan maken. Veeeel makkelijker om in de supermarkt te kopen!
Dat zal ik niet tegenspreken. En in de supermarkt kun je heel lekkere jam kopen. Maar niet zo lekker als deze. En denk nou niet dat het moeilijk is of veel werk. De potjes schoonmaken is eigenlijk het meeste werk. Maar die jam, die is zó klaar. Eigenlijk hoef je maar één ding te onthouden:

Je neemt een soort fruit, doet dat met geleisuiker en eventuele smaakmakers in een pan, kookt het een paar minuten en voilà!
Het is ook heel makkelijk om te variëren. Erg lekkere varianten zijn: pruimen met tijm of anijs, abrikozen met amandelextract, aardbeien met vanille, appel met rozijnen.








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen